fbpx

TEstlab

full analyse

Prisliste for testlab

Vi tilbyr en rekke testbatterier og topp moderne utstyr. Hos oss jobber det et stort tverrfaglig team bestående av fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktor, personlige trenere og fysiske trenere. Sammen bruker vi vår kompetanse for at du skal få best mulig oppfølging underveis.

Testprosedyre

Treningsplan

Treningsrådgiver

Oppdag noe for deg

Treningstilbud

Spørsmål om testing?

Ta kontakt

Fortsatt ikke bestemt deg for å bli medlem hos oss?

Vi tilbyr alle en gratis prøvetime på K24

Vi ønsker imidlertid at du booker en tid for dette på forhånd, slik at vi kan ønske deg velkommen på en god måte og vise deg rundt i senteret vårt. Du kan booke en time via kontaktskjema eller ta kontakt på tlf: 99 10 24 24 eller e-post post@k24.no

Max oksygeninntak

V.O.2.max

Tradisjonell oksygenopptakstesting for måling av kroppens maksimale evne til aerob energifrigjøring. Resultatene kan brukes til å måle fremgang, eller sammenligne deg opp mot arbeidskrav i ulike kondisjonsidretter.

Hva er VO2max?
VO2max er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte i løpet av ett minutt, og måles normalt ved høyintensiv aktivitet der man blir utmattet etter 4-6 minutter.

Det maksimale oksygenopptak (VO2max) er det viktigste målet for din utholdenhet/kondisjon. Et høyt oksygenopptak er helt essensielt for å prestere i mange idretter, som løping, sykling, ski og noen ballidretter.

Enten du er mosjonist eller toppidrettsutøver er det veldig viktig at du måler oksygenopptaket ditt slik at du kan justere og spisse treningen din og på den måten trene optimalt.

Oksygenopptaket kan også gi oss viktig informasjon om din helse. Det maksimale oksygenopptaket sier noe om kroppens evne til å frakte og ta opp oksygen i musklene. For de fleste vil hjertet være den største begrensende faktoren.

Hvordan tester vi maksimalt oksygenopptak?
Testen varer i ca 4-8 min. Etter en god oppvarming starter man å løpe i moderat tempo. Hastigheten økes gradvis til du ikke orker mer. Dette kan høres ubehagelig ut, men de fleste opplever denne testen som morsom og inspirerende. Testpersonellet har tidligere testet barn, inaktive, mosjonister og idrettsutøvere. Testen utføres enten på tredemølle eller sykkelergometer og vi måler hvor mye oksygen du klarer å ta opp i musklene dine. Vi får også et presist mål på din maksimale hjertefrekvens (puls).

Etter testingen ser vi på resultatene sammen og svarer på spørsmål i forhold til treningsveien videre. Det er denne dele av testen som er verdifull og resultatet viser hvordan man kan trene smart videre, med dette menes at man ikke legger opp til unødvendig trening som ikke fører til forbedringer.

Testingen utføres med nytt profesjonelt utstyr, og er standardisert

Forbrenning

LAKTATPROFIL

Laktatverdiene forteller hvilket nivå kroppen din ikke klarer å forbrenne laktat lenger. Når dette nivået er nådd vil en begynne å “stivne” til i musklene.

Treningstilstand og intensitetssoner
Laktatprofiltest er den testen som blir hyppigst brukt for å måle din treningstilstand og for å finne dine intensitetssoner. Klinikk24 tilbyr profesjonell test av din laktatprofil. Vi analyserer testen sammen med deg, og gir treningsveiledning for å få best effekt av treningen din.

Anaerob terskel (AT) er den høyeste intensiteten du kan ha i en bestemt aktivitet uten at du får opphopning av melkesyre og stivner.

Ved klinikk24 bruker vi samme standardprotokoller som brukes av blant annet Olympiatoppen. Vi har kvalifisert personell til å gjennomføre testene.

Testprosedyre:
Oppvarming i 10 min på testmøllen.

Deretter løpes det 5 minuttsintervaller, med 30 sekunder pause. I pausen måler vi laktatverdien i blodet ditt. Hastigheten økes for hvert intervall helt til vi når din anaerobe terskel (AT). Hvis vi vet ditt nivå på forhånd, regner vi med at det holder med 4-6 drag.

Vi beregner ca 1 time pr test, etter testen går vi gjennom dine resultater, samt treningsveiledning om du ønsker det. I tillegg vil du motta testrapporten pr epost.

Optimalisering

Løpsanalyse

Har du skader eller smerter som følge av løping? Eller ønsker du å optimalisere løpeteknikken din for å prestere bedre? En løpsanalyse med en av våre kyndige fysioterapeuter eller prestasjonstrenere kan hjelpe deg til å bli skadefri, prestere bedre og forebygge nye skader.

Vi vurderer din løpeteknikk ved at vi filmer deg med kamera fra ulike vinkler og ulike hastigheter. Vi vurderer hele bevegelseskjeden og ser etter eventuelle energilekasjer og ting som kan bidra til skader eller smerter i forbindelse med løpingen. Sammen gjennomgår vi løpeteknikken og veileder deg på hvordan du kan optimalisere teknikken for å prestere bedre og forebygge skader. Du vil få enkle arbeidsoppgaver og spesifikke øvelser rettet mot løping og forebygging av løpeskader.

Retest
En oppfølging av den initiale løpsanalysen. Vi filmer på nytt for å se om teknikken din har endret seg siden sist. Vi kommer med nye tilbakemeldinger på hva du kan jobbe videre med i løpingen. Erfaring og forskning viser at dette gir raskere resultater gjennom en mer optimalisert løpeteknikk, bedre prestasjoner og ikke minst virker skadeforebyggende.

Ta kontakt med oss for mer info.

Suksess

Ironman

Dette er en serie øvelser som baserer seg på alpinlandslagets suksess. Her testes alt fra utholdenhet til motorikk og styrke.

Fokuset er på generelle, allsidige fysiske ferdigheter.

 

 

Ta kontakt om ditt lag ønsker å teste dette.

Raskt & smertefritt

KROPPSANALYSE

Vår Tanita er Rolls Royce modellen som henter ut mye detaljer om din kropp.

Dette er parametere som fettmasse, muskelvev og væske. Den ser på forskjeller i overkropp, underkropp og høyre kontra venstre side. Tanitaen måler dette gjennom elektriske impulser som sendes gjennom kroppen. Testen går raskt, er smertefri og kan bidra til motivasjon for din trening. 

Vår Tanita er medisinsk godkjent.

Etter testingen ser vi på resultatene og svarer på spørsmål i forhold til trenings- og kostholdsveien videre.